A Koreai-félsziget keleti partjaitól 120 km-re keletre fekvő Ullüngdo (울릉도, 鬱陵島) avagy Ullüng-sziget hírhedt a nehézkes megközelíthetőségéről. 72,5 négyzetkilométeres, vulkanikus eredetű sziget, legmagasabb pontja 984 méter.
Régészeti adatok szerint már a Krisztus előtti 1. évezredtől éltek rajta emberek, első hiteles említése a Szamguk Szagi (삼국사기 三國史記, A Három Királyság története) 512. évi bejegyzésénél szerepel. Abban az évben Kim Iszabu (김이사부) sillai tábornok meghódította a szigetet, melyen addig egy Uszan (우산국, 亐山國)nevű államalakulat létezett.
Adminisztráció szempontjából Ullüng megye része, Észak-Kjongszang tartományon belül. Főbb városa Dodong (도동), mely a szárazföldet és a szigetet összekötő fő kikötő is egyben.
A viharos időjárás rendszeresen ellehetetleníti a kompközlekedést a szigetre és vissza, a légi utazás pedig repülőtér híján csak helikopterrel lehetséges. Ennek ellenére népszerű turistacélpont, ez a sziget fő bevételi forrását is adja.
Ullüngdo sziklás partjai és hegyvidékes terepviszonyai miatt nincs nagyobb kikötői létesítmény a szigeten, sem reptér, mint már említettem. Katonai szempontból ez egyenlő azzal, hogy a sziget nem éri el a teljes stratégiai potenciálját.
A szigeten jelenleg minimális katonai jelenlét van, mindössze a Légierő és a Haditengerészet korai előrejelző állomásai alkotják az állandó helyőrséget.
A Hadsereg és a Parti Őrség erről a szigetről indított eszközei drasztikusan csökkentenék a tengeri veszélyhelyzetekre és területi védelmi szükségletekre adott válaszidőt; a sziget mindössze 90 km-re található a vitatott hovatartozású Liancourt-szikláktól (koreai neve Dokdo 독도 獨島, japán Takeshima 竹島).
Így tehát most Ullüngdo Sadongnak nevezett déli részén építenek újabb kikötői létesítményt és egy repülőteret.
Az ullüngi kikötő
Az épülő kikötő egy közös polgári-haditengerészeti és a parti őrség tulajdonában és kezelésében lévő létesítmény lesz.
A civil részleg 5000 tonnás kompokat tud majd fogadni, míg a Haditengerészet / Parti Őrség részlege egy 3000 tonnás fregatt vagy járőrhajó ellátásra lesz képes.
A Koreai Parti Őrség a dokklétesítményt előretolt műveleti bázisként tervezi használni több 500 tonnás és 1500 tonnás járőrbárka számára.
Ugyan ez nem egy nagyobb hadihajók ellátására képes kikötő, de a kisebb haditengerészeti és parti őrségi bárkákat ki tud szolgálni, ami már így is hatalmas előrelépés a jelen helyzethez mérten.
2019-ben az építkezés körülbelül 70%-ban volt kész.
Az ullüngi repülőtér
Az 1200 méter hosszú kifutópályával rendelkező kis repülőtér építése idén kezdődik majd el.
Az új ullüngi kikötőt övező töltésen épül majd fel, további föld lefektetésével és a környező hegy kivésésével.
Bár a reptér főleg polgári célokra épül, a Légierő, Haditengerészet és Parti Őrség légijárműveit is képes ellátni, mely kulcsfontosságú a terület védelmében.
Fő forrás: Republic of Korea Armed Forces